آشنایی با ترمو هیگرومتر پرتابل

آشنایی با ترمو هیگرومتر پرتابل

ترمو هیگرومتر چیست؟

ترمو هیگرومترعلاوه بر نمایش همزمان دما رطوبت روی lcd خود, دارای خروجی آنالوگ نیز می باشد، در نتیجه می تواند به دستگاه های دیگری نظیر دیتالاگر prova800 وصل شده و دما و رطوبت محیط را ثبت کند.همچنین ترموهیگرومتر یادشده دارای حافظه دستی تا99 مورد نیز می باشد.

هیلتر دستگاهی است که مستقیماً شرجی نسبی را اندازه گیری می کند. نوع ساده ان که نوع نمره ای است .آنرا بر روی دیوار و یا محلی که می خواهید شرجی نسبی را اندازه گیری کنید آویزان نمایید. شما اغلب این دستگاه را در محل هایی که کنترل شرجی مهم است مشاهده می کنید.

رطوبت سنج و دماسنج دیجیتالی با دقت مناسب برای اندازه گیری دما و رطوبت محیط و دستگاههای جوجه کشی،سالن های قارچ، سردخانه، گلخانه،نساجی و هر مکانی که نیازمند اندازه گیری دما و رطوبت باشد دماسنج و رطوبت با رزولوشن یک دهم اعشار و محدوده رنج منهای40 درجه سانتیگراد تا مثبت 80 درجه سانتیگراد و نمایش غلظت رطوبت از صفر تا 9/99 درصد با امکان تنظیم دستی جهت ست کردن اعلام الارم (هشدار) برای مواقع خاص، منوی آلارم جهت اخطار دما و رطوبت خارج از دامنه تعریف شده و نمایش مشخصات در صفحه با اعداد و نمایشگر بزرگ ،قابل خواندن از فاصله دور نمایش ماکزیمم و مینیمم برای هر دو عامل دما و رطوبت .

انواع ترمو هیگرومتر:

ترمو هیگرومتر عقربه ای

ترمو هیگرومتردستی

پارامتر های اندازه گیری درکیفیت هوای داخلی :

مهم ترین پارامترهای موثر در کیفیت هوای داخلی ، پارامتر های آسایش نام دارند که عبارتند از جریان هوا، دما و میزان رطوبت نسبی. در برخی از منابع، اندازه گیری دو پارامتر دما و رطوبت نسبی را الزامی اعلام شده است. به منظور اندازه گیری این دو پارامتر مهم میتوان از ابزارهای بسیار ساده ای مانند دماسنج ، رطوبت سنج و یا یک ترموهیگرومتر الکتریکی استفاده نمود.IAQعلاوه بر اندازه گیری پارامتر های آسایش، میزان ناخالصی هایی مانند سطح گاز دی اکسید کربن موجود در هوای را هم بررسی میکنند. سنجش میزان این ناخالصی ها را اندازه گیری های زیست محیطی مینامند.

به منظور تعیین میزان دی اکسید کربن ، از لوله های جاذب استفاده میشود که هم ارزان قیمت بوده و هم به آسانی در دسترس است. ولی این وسیله به علت دقت پایینی که دارد (22%) ، ارزش چندانی در تشخیص کیفیت هوای داخل ندارند. بنابراین برای اندازه گیری دقیق تر از دستگاه 1indoor air quality3طیف سنجی مادون قرمزدیجیتال استفاده میشود که هم دقیق تر و هم از نظر هزینه ای بالا تر بوده است.

در این زمینه باید توجه داشت که اگر در محیط بسته ای میزان اندازه گیری شده بالایppm 1111بود باید وسایل احتراقی را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد چون یکی از عوامل آن میتواند احتراق نادرست این گونه وسایل باشد که همچنین این مسئله ممکن است منجر به تولید گاز سمی مونوکسید کربن هم بشود. سایر پارامترهای ضروری در اندازه گیری های IAQعبارتنداز:اندازه گیری10PMو 2/5PM،کربن های آلی فرار VOC2مثل فرمالدهید ، گاز ازن ومونوکسید کربن.

به منظور این که اندازه گیری ها به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد ما باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشیم و آن هم نمونه برداری است. نمونه برداری درست و مناسب از یک سایت بستگی زیادی به اهداف نمونه برداری دارد.