آنالیز کمیتهای موثر بر توان الکتریکی

آنالیز کمیتهای موثر بر توان الکتریکی

مفهوم پاور آنالایزر

به دستگاههایی که برای محاسبه انرژی ،توان ، توان اکتیو و راکتیو، فاکتور توان(PF) واندازه‏ گیری جریان ، ولتاژ طراحی شده اند پاورمتر یا پاور آنالایزر ( Powermeter ) می گویند .توان بیانگر انرژی در واحد زمان است و واحد آن وات میباشد و در الکتریسیته توان از ضرب جریان در ولتاژ محاسبه می شود. در سیستمهای الکتریکی ، بخصوص در جریان متناوب به آنالیز بسیاری از فاکتورها نیاز داریم که در نحوه انتقال انرژی ،تولید و مصرف انرژی در تجهیزات الکتریکی مهم هستند. هارمونیک آنالایزر یا پاور آنالایزر برای اندازه گیری پارامترهائی مثل جریان ،ولتاژ ، اغتشاش هارمونیک و بسیاری از پارامترهای کیفی توان تعبیه شده اند. پاورآنالایزر دارای کلمپ برای اندازه گیری جریان و ولتاژ سه فاز و همچنین دارای نرم افزار برای آنالیز کردن پراب میباشد. یک ابزار ضروری برای هر مدارالکتریکی پاور آنالایزر میباشد. میتوان ولتاژ باتری را قبل و بعد از پرواز به کمک پاور آنالایزر کنترل کرد. پک باتری را میبایست متعادل و بالانس کرد ولتاژ، جریان و توان سیستم را کنترل باید کرد. همه این کارها به کمک این پاور آنالایزرها قابل انجام است.

هارمونیک چیست؟
اثر هارمونیک سوم بر شکل موج اصلی. هارمونیک ها، ولتاژ و جریانهای الکتریکی هستند که در شبکه قدرت بر اثر نوعی از بارهای الکتریکی به وجود می‌آیند.

علت ایجاد هارمونیک
در جریان متناوب و عادی شبکه‌های قدرت، ولتاژ سینوسی در یک فرکانس خاص، معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز است زمانی که یک بارالکتریکی خطی به سیستم متصل می‌شود، در این حالت جریان سینوسی با همان فرکانس ولتاژ شکل می‌گیرد.

وقتی که یک بار غیر خطی مانند یکسوکنندﻩها به سیستم قدرت متصل می‌شود باعث به وجود آمدن جریانی می‌شوند که دقیقا سینوسی نیست. شکل موج جریان می‌تواند بسته به نوع بار و در اثر متقابلش با دیگر اجزا سیستم بکلی پیچیده شود. صرف نظر از پیچیدﮔﻰها شکل موج جریان که از طریق تجزیه و تحلیل سری فوریه توضیح داده می‌شود، این امکان وجود دارد که موج را به یک موج ساده تجزیه کرد که در فرکانس سیستم قدرت، در مضرب صحیحی از فرکانس اصلی رخ دهد. نمونه‌های بیشتر از بارهای غیر خطی شامل تجهیزات دفتری و اداری معمول، مانند کامپیوترها و پرینترها و همچنین درایوهای با سرعت قابل تنظیم هستند.

دستگاه اندازه گیری توان(پاور آنالایزر)

ولتاژ (ولت)، جریان (آمپر)، توان (وات) و ظرفیت توان (آمپر-ساعت) را می تواند اندازه گیری نماید.

کمیتهای قابل اندازه گیری پاورمترها(پاورآنالایزرها):1) جریان AC/DC 2)ولتاژAC/DC 3)فرکانس 3)ضریب توان 4)وات ساعت 5)توان اکتیو 6)توان راکتیو 7)زاویه فاز 8)توان واقعی 9)توان ظاهری
انواع پاورآنالایزرها (پاورمترها)

1) پاور انالایز گرافیکی با کلمپ فلکسیبل
2)وات متر کلمپی
3)پاور آناالایزر نشتی جریان
4) پاور آنالایزر تک فاز و3 فاز هارمونیک
5) پاورمتر
6) وات متر
7) پاور آنالایزر تک فاز
8)پاور انالایزر سه فاز

کاربرد پاور آنالایزرها(هارمونیک آنالایزر):

درصنایع
جهت مکان یابی – عیب زدایی -پیش بینی و پیش گیری مشکلات احتمالی شبکه های توزیع و انتقال
جهت استفاده در استودیوهای صدا
جهت استفاده در شرکتهای داده پردازی – شرکتهایی که دارای سرور حساس میباشند.
اپراتورهای برق صنعتی
برآورد شار راکتیو،اکتیو و شبکه
وسیله ای منحصر به فرد برای آنالیز شبکه
کارخانجات بزرگ
کارگاههای کوچک
مصرف کننده های تجاری و فروشگاه ها
هتلها
ساختمان های اداری
مجتمع های مسکونی و تجاری
بیمارستان ها و تست ترانسفورماتور قدرت تک فازو……