راهنمای استفاده از تاکومتر یا دورسنج

راهنمای استفاده از تاکومتر یا دورسنج

تاکومتر یا دور سنج چیست ؟

دورسنج (Tachometer) ابزاری جهت سنجش دور موتور ، دیسک ، پره های فن و… می باشد که بر اساس واحد RPM دور بر دقیقه و سایر یکا های وابسته به آن سرعت چرخش را اندازه گیری می کند دورسنج ها (تاکومتر) در انواع مکانیکی و نوری دیجیتالی  ( در گذشته مغناطیسی و یا کاملا مکانیکی ) ساخته می شوند که جهت اندازه گیری تعداد دور انواع تجهیزات دوار الکتریکی مانند انواع الکترو موتور ها و … استفاده میشوند. کاربرد این دور سنج ها که امروزه به صورت دیجیتال و دقیق ساخته می شوند در صنایع مختلف از قبیل ماشین سازی، تعمیرات و ساخت خودروها اعم از سبک سنگین و نیمه سنگین، ساخت فن های تهویه مطبوع، لوازم خانگی، اندازه گیری دور انواع سانتری فیوژ های صنعتی و آزمایشگاهی،  کاوش عملکرد موتور های بنزینی یا دیزلی و غیره نام برد.

انواع دورسنج

تاکومتر های امروزی عمدا به شکل دیجیتال و با سنسور های نوری و مکانیکی ساخته می شوند در ادامه عملکرد هر کدام را به همراه مثال بررسی خواهیم کرد

  • دورسنج مکانیکی
  • دور سنج نوری
  • استروب اسکوپ

 

 

این دستگاه به سه شکل مختلف تعداد دور موتور یا هر وسیله چرخشی دیگر را اندازه گیری میکند.به صورت مکانیکی – نوری و لیزری

جهت اندازه گیری به صورت مکانیکی باید شفت یا مخروط تعبیه شده بر روی دستگاه دور سنج یا تاکومتر را به شفت موتور متصل نمود تا به چرخش درآید و تعداد دور هر دو به یک اندازه برسد و یا اصطلاحاً سنکرون شود. در این زمان به عدد نمایش داده شده بر روی دستگاه نگاه کنید . تعداد دور نمایش داده شده برابر تعداد دور موتور می باشد.

اندازه گیری به روش نوری به این شکل میباشد که یک نشانگر یا نازل بر روی  شفت یا پروانه نسب کرده و تاکومتر را نزدیک آن نگه داشته یا قرار می دهیم با چرخش موتور و رد شدن هر بار نشانه نسب شده بر روی شفت یا پروانه موتور کانتر دستگاه یک دور محاسبه میکند و بعد از چند لحظه که موتور به دور نامی خود میرسد میتوان تعداد دور را ثبت نمود.

در روش سوم که به صورت لیزری می باشد فقط کافیست نور لیزر دستگاه را بر روی شفت ،بدنه و یا پره دستگاه گرفته تعداد دور آن را ثبت کرده و استفاده کنید.

در برخی از دستگاه های موجود عمل ثبت داده های اندازه گیری شده توسط خود دستگاه انجام میگیرد و فقط با اتصال به کامپیوتر می تواند داده های ثبت شده را در قالب فایل اکسل و یا نمودار دریافت کنید.

جهت انتخاب دستگاه دور سنج مناسب باید یکسری نکات را مورد توجه قرار دهید.

نکته اول بازه تعداد دور دستگاه هایی که میخواهید عمل تاکومتر را انجام دهید.

 

نکته دوم : روش مناسب جهت اندازه گیری

نکته سوم دقت دستگاه در اندازه گیری تعداد دور و رزولیشن دستگاه دورسنج . این نکته از انجا حائظ اهمیت می باشد که در اندازه گیری برای تعداد دور های پایین اندازه گیری به روش لیزری مناسب نبوده و دارای خطای بالا میباشد و روش مناسب این نوع سنجش به صورت نوری و مکانیکی است . همچنین برای اندازه گیری تعداد دور بالا بهترین روش روش اندازه گیری لیزری و نودی میباشد زیرا ممکن از با بالا رفتن تعداد دور دستگاه دور سنج اسیب دیده و اپراتور را مجروح نماید .این روش خطر نسبتا بالایی دارد و ممکن است موجب اسیب دیدگی تکنیسین و یا اپراتور شود.

جهت انتخاب دستگاه مناسب میتوانید با کارشناسان شرکت فنی و مهندسی سیانکو مشورت نمائید .مشاوران و کارشناسان این شرکت همواره آماده پاسخگویی به هر نوع سوال درمورد انواع دور سنج و تاکومتر به شما همیهنان گرامی می باشند.

 

↵ لیست انواع تاکومتر | دورسنج | استروبوسکوپ …

 

کلمات مرتبط :

انواع تاکومتر دیجیتال ,نوری مکانیکی ,لیزری ,دور سنج نوری لیزری ,کاربرد تاکومتر ,روش کار انواع تاکومتر دورسنج