مفهوم لایت متر/لوکس متر

مفهوم لایت متر/لوکس متر

مفهوم لایت متر/لوکس متر

میزان شدت روشنایی است که از یک شمع در فاصله یک متری بر یک سطح وارد میشود. واحد های رایج سنجش شدت روشنایی لوکس – LUXفوت کندلFC است.(1FC=10.76LUX)
میزان شدت روشنایی در مکان ها با توجه به نوع کاربرد آنها متفاوت است. عموما نورسنج ها برای اندازه گیری نور در فواصل نسبتا دور مورد استفاده قرار می گیرد.دانستن اینکه یک سطح تا چه اندازه در معرض تابش نور قرار گرفته مهم است،چرا که انسان باید بر روی این سطح،کار خود را بدون خسته کردن چشم خود انجام دهد.
در استانداردهای مهندسی و مقررات ملی ساختمان برای هر مكانی نسبت به کارایی آن میزانی از شدت روشنایی مورد نیاز است.
برای اندازه گیری میزان شدت روشنایی وسایل و ابزار هایی ساخته شده است.این ابزارها لوکس متر – نور سنج یا لایت متر نام دارد.

 

کاربرد یو وی لایت متر-سولارمتر

سولارمتر یا یو وی لایت متر که اساس کار آن ها بر سنجش نور خورشید است در پژوهش های خورشیدی، آزمایشهای فیزیکی و نوری، صنایع هواشناسی و کشاورزی، صنایع حوروسازی، ششه سازی، و سلول های خورشیدی استفاده می شود. یووی لایت متر ها نیز در صنایعی که در آن ها از اشعه فرابنفش استفاده می شود همچون صنایع ضد عفونی مواد غذایی و محصولات پزشکی، و صنایعی که در تابش مستقیم نور خورشید هستند کاربرد دارند. نوعی ساده از این دستگاه ها به عنوان نشت یاب اشعه مایکرویو معروف هستند که برای مقادیر نه چندان زیاد استفاده می شوند. این دستگاه ها یا نمونه های دیگر همچون شبه ساز نور خورشید و سولار سیستم آنالایزر ها با قابلیت اتصال به کامپیوتر و حافظه داخلی جهت ثبت مقادیر و بررسی داده ها جهت آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز کاربرد دارند.

خصوصیات فنی دستگاه لوکس متر/لایت متر:

• رنج اندازه گیری 20/40/200/400/20,000/400,000 LUX
• دقت دستگاه 1 LUX ، 0.01 LUX ،…
• قابلیت اتصال به کامپیوتر با کابل USB،RS-232
• قابلیت ثبت دیتاها(دیتا لاگردار)
• سرعت اندازه گیری
• نمایش مقدار ماکزیمم- مینیمم و میانگین
• تصحیح زاویه کسینوس،…