انتخاب دوربین ترموویژن مناسب !

انتخاب دوربین ترموویژن مناسب !

انتخاب دوربین ترموویژن مناسب !

عموما در انتخاب یک دوربین ترموویژن ، معمولا برند ، قیمت و امکانات دستگاه ترموویژن نمیتواند دلیلی بر انتخاب آن دوربین برای کاربرد و نیاز ما باشد . در صنعت ، پزشکی و کاربردهای عمومی ترموگرافی ، این پارامترهای یک ترموویژن هستند که نقش تعیین کننده ای در انتخاب ما دارند .
دوربین های ترموویژن که با نامهای مختلفی چون دوربین ترموگراف ،گرمانگار مادون قرمز و دوربین های حرارتی نیز شناخته می شوند یکی از پر کاربردترین ابزارهای شناسایی عیوب در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایش وضعیت به شمار می روند . در کل هر نوع عیبی که خود را با اختلاف حرارت آشکار کند با دوربین های ترموویژن قابل شناسایی هستند . در ادامه به تشریح موارد متعددی از قبیل دامنه کاربرد این دوربین ها ، پارامترهای کلیدی و … خواهیم پرداخت .

نحوه کارکرد دوربین های ترموویژن :

در طبیعت هر جسمی که دمایی بالاتر از صفر مطلق یا ۲۷۳- درجه سلسیوس داشته باشد از خود امواج مادون قرمز انتشار می دهد . این امواج بسته به نوع ساختار جسم ، شکل ظاهری جسم ، سطح فیزیکی جسم و دمای آن با شدت های مختلفی منتشر میشود که این قدرت انتشار امواج مادون قرمز را با ضریبی به نام Emissivity یا Ɛ مشخص میکنند .

بر خلاف تصور عام که دوربین های ترموویژن ، دما را اندازه گیری می کنند ، باید گفت این دوربین ها امواج مادون قرمز را با توجه به شدت انتشارشان دریافت کرده و بر اساس تنظیمات اپراتور از قبیل دمای محیط و Ɛ ، فاصله تا هدف و … محاسباتی را انجام داده و نتیجه را به صورت دما ارائه می دهند . پس در اولین گام باید توجه داشته باشیم که اگر گاهی دماهای غیر منطقی در بازرسی ها بدست می آوریم ، صرف نظر از وضعیت کالیبراسیون دوربین ، ممکن است در تنظیمات دوربین اشتباهی را مرتکب شده باشیم .

نکته دیگر اینکه بر خلاف برخی تصورات که دوربین های ترموویژن می توانند درون اجسام را ببینید باید گفت که با توجه به سطح انرژی امواج مادون قرمز در گستره اسپکترام الکترومغناطیسی ، این امواج سطح انرژی پایینتری نسبت به امواج مرئی داشته و با مثالی ساده اگر توجه کنید نور از شیشه عبور میکند اما از دیوار عبور نمیکند ، حال آنکه امواج مادون قرمز با توجه به سطح انرژی پایینتر از امواج مرئی از هیچ جسم صلبی عبور نمیکنند . تنها تعداد اندکی از مواد هستند که امواج مادون قرمز را از خود عبور میدهند که از جمله آنها میتوان به فلز ژرمانیوم اشاره کرد . در برخی موارد نیاز به مشاهده درون یک باکس یا تابلو برق و … می باشد که در این موارد خاص میتوان از پنجره های مادون قرمز که از فلز ژرمانیوم ساخته می شوند استفاده کرد و با تعبیه کردن این پنجره ها در پوسته جسم مورد نظر درون آن جسم با دوربین ترموگرافی قابل مشاهده مشود .

در نهایت این دوربین ها با توجه به محدوده طیفی امواج مادون قرمز به سه دسته باند کوتاه ( SW ) ، باند متوسط ( MW ) و باند بلند ( LW ) تقسیم بندی میشوند . محدوده ۰ تا ۲ میکرومتر SW ، ۲ تا ۵٫۵ میکرومتر MW و ۷٫۵ تا ۱۵ میکرومتر را LW مینامند . دوربین های معمول ترموگرافی تنها قادر به نمایش گراف حرارتی سطوح جامد و مایع هستند .