نیروسنج و انواع آن Force Gauges

نیروسنج و انواع آن Force Gauges

مفهوم نیرو و نیروسنجی یکی از مفاهیم اصلی فیزیک و دنیای اطراف ماست که طبق فرمولهای مربوطه روابطی با شتاب و و گرانش دارد. براي مثال براي بررسي ميزان پايداري و مقاومت يک پل و نیروی وارد آمده به اجزاء آن که خودروهای سنگینی بر آن عبور میکنند بايستي ميزان نيروهاي وارد بر آن سنجیده و اندازه گیری شود. اندازه‌گيري نيروي‌هاي وارد بر يک جسم از طریق حسگرهايي نيروسنج انجام میگردد. در عمل برای اندازه گیری نیروی برای مثال کشش یک سیم و یا نیروی وارد شده بر یک جسم از یک نیروسنج استفاده میگردد. نیروسنجها در مدلهای آزمایشگاهی از به صورت مکانیکی و از فنر و یک قلاب درست میشوند ولی در مدلهای دیجیتال و پیشرفته از همان سنسورهای استرین گیج و لودسل درست میشوند .

انواع نیروسنج

نیرو سنج ها همانند دستگاه های دیگر به دسته های مختلف تقسیم میشوند این تقسیم بندی از لحاظ کارایی، شکل ظاهری و میزان قدرت وارده می باشد، در یکی از تقسیم بندی ها به دو نوع عقربه ای و دیجیتال تقسیم بندی می شوند:
 نیروسنج های عقربه ای ( نیروسنج آنالوگ)

نیروسنج های عقربه ای برای کاربرد دستی طراحی شده اند. معمولا برای تنش ابتدایی وآزمون فشرده سازی زمانی که دقت آزمایش از اهمیت چندانی برخوردار نیست از نیروسنج های عقربه ای استفاده می شود. نیروسنج های عقربه ای معمولا با قابلیت پیک هولد وتبدیل واحد، از یک سر کششی و از سر دیگر فشاری می باشند. این نوع از نیروسنج ها نسبت به نیروسنج های دیجیتالی از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

نیروسنج های دیجیتالی

نیروسنج های دیجیتالی اساسا دستگاه های دستی هستند که شامل لودسل (حسگر) ، قسمت الکتریکی، صفحه نمایش و نرم افزار می باشند و از دقت بالایی برخوردار می باشند.

انواع نیروسنج دیجیتالی
طراحی نیروسنج های دیجیتال به دو صورت سنسور داخل و سنسور بیرون دستگاه می باشد، در نوع اول سنسوری که جهت اندازه گیری نیرو بکار می رود در داخل دستگاه تعبیه شده است و در نوع دوم سنسور خارج از دستگاه می باشد و بیشتر برای ظرفیت های بالا بکار می رود.
1- نیروسنج دیجیتالی زیر ۱۰۰۰ نیوتن

در این نوع نیروسنج ها لودسل ( نشانگر وزن) در داخل دستگاه تعبیه شده است .                                           .

2-نیروسنج دیجیتالی بالای ۱۰۰۰ نیوتن

در این نوع نیروسنج ها لودسل ( نشانگر وزن) در خارج دستگاه تعبیه شده است.
لودسل، دستگاه الکتریکی است که نیرو را بوسیله استرن گیج به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. نرم افزار و قسمت الکتریکی نیروسنج، ولتاژ لودسل را به مقدار نیروی معادل تبدیل می کند.
کاربرد نیروسنج ها

نیروسنج ها یکی از پرکاربردترین وسایل در صنایع مختلف نیروگاهی، آزمایشگاهی، خودروسازی و بازرسی جهت مصارف آزمایشگاهی، کنترل کیفیت محصولات، واحدهای طراحی و مهندسی، واحدهای پژوهشی و پارک های علم و فناوری، صنایع خودروسازی، نیروگاهی و … مورد استفاده هستند.