مفهوم تکنولوژی GSM

مفهوم تکنولوژی GSM

GSM چیست؟

جی اس ام (GSM) مخفف Global System for Mobile Telecommunications استانداردی است که توسط موسسه استاندارد مخابراتی اروپایی برای شبکه های سلولی نسل دوم تعریف شده است. این استاندارد جایگزینی برای نسل اول شبکه های سلولی آنالوگ بود. GSM ارتباط کاملا دوطرفه برای تماس های تلفنی محسوب می شود.

جی اس ام یک شبکه سلولی است. این بدان معناست که موبایل ها خود را به نزدیک ترین سلولی که موجود است متصل می کنند. در شبکه جی اس ام، ۵ سایز متفاوت برای سلول ها وجود دارند. ماکرو، میکرو، پیکو، فمتو و سلول های چتری.

 

همزمان با گسترش و تولید نسخه‌های جدیدی از این استاندارد، همخوانی و كارآیی مناسب با گوشی‌های اوریجینال و استانداردهای قدیمی‌تر GSM نیز حفظ شده است برای مثال قابلیتهای ارسال داده به شكل بسته‌یی در نسخه‌ی ۹۷ جی اس ام نیز به مجموعه‌ی امكانات قبلی اضافه شده و از ابزارهای GPRS یا سرویس رادیوی عمومی همراه استفاده نموده است. سرعت ارسال و انتقال بالاتر داده‌ها نیز همراه با تكنولوژی جدید EDGE یا نسخه‌ی آزمایشی بسته‌ی سرعت انتقال داده‌ی افزایش یافته برای GSM در ۹۹ امین تولید این استاندارد برای كاربران ارایه شده است.

نخستین شبكه‌ی استاندارد جی‌اس‌ام نیز در سال ۱۹۸۸ و در فنلاند افتتاح شد. در سال ۱۹۸۹، مسوولیت مدیریت استاندارد به موسسه‌ی استانداردهای ارتباطات سیار اروپا (ETSI) واگذار شد و فاز نخست راه‌اندازی شبكه‌های GSM در سراسر قاره نیز به سال ۱۹۹۰ بهره‌برداری شد.

فرکانس‌های حامل GSM

شبکه‌های GSM در تعدادی از دامنه‌های حامل فرکانس‌های مختلف عمل می‌کنند (جدا شده به محدوده فرکانس GSM برای 2G و باند فرکانس UMTS 3G )، با عملکرد اکثر شبکه‌های 2G GSM در باندهای900 مگاهرتز یا 1800 مگاهرتز است که این باند کاملاً اختصاص داده شده بود، باندهای 850 مگاهرتز و 1900 مگاهرتز در عوض استفاده شد (برای مثال کانادا و ایالات متحده) در موارد نادری باندهای فرکانس 400 و 450 مگاهرتز در برخی از کشورها اختصاص یافت چرا که آن‌ها قبلاً برای سیستم نسل اول مورد استفاده قرار گرفته بودند. اکثر شبکه‌های 3G در اروپا در باند فرکانس 2100مگاهرتز کار می‌کنند. صرف نظر از فرکانس انتخابی توسط اپراتور، آن به زمان‌های برای استفاده تلفن‌های شخصی تقسیم شده است. اینکار امکان داشتن هشت کانال صوتی با نرخ کامل یا شانزده نرخ نیمه در فرکانس رادیویی را اجازه می‌دهد. این هشت زمان‌های رادیویی (یا هشت دوره پشت سر هم) را به یک فریم TDMA گروه بندی می‌شوند. کانال‌های نرخ نیمه از فریم متناوب استفاده در زمان مشابه استفاده می‌کنند. کانال نرخ داده‌ها برای تمام 8 کانال 270.833 kbit / است ، و مدت زمان فریم 4.615 MS است. قدرت انتقال در گوشی به 2 وات در GSM850/900 و 1 وات در GSM800/1900 محدود می‌شود.