آشنایی باکاربرد شیکر ارلن وبالن

آشنایی باکاربرد شیکر ارلن وبالن

تجهیزات وابزار دقیق سیانکو

شیکر ارلن چیست؟

دستگاه شیکر ارلن دستگاهی آزمایشگاهی است که یک صفحه نگهدارنده ارلن روی ان تعبیه شده است و با حرکات منظم یا نامنظم ارلن ها را حرکت می دهد و کار میکس کردن و امثال آن را انجام می دهد.

آشنایی با انواع شیکر ارلن:

شيكر الايزا 

اين دستگاه جهت مخلوط كردن محلول انواع ميكروپليت توليد شده است. شيكر الايزا با حركت سريع با قطر چرخش كم باعث اختلاط مناسب معرف ها و در نتيجه پيشرفت واكنش در طي زمان و عدم تغيير و بروز خطا مي شود. اين دستگاه مجهز به سيستم كنترل زمان و دور به صورت ديجيتال است.

شیکر لوله

از ویژگی‌های اصلی شیکر لوله:

کم مصرف و کم حجم بودن آن است و به گونه‌ای طراحی شده که با فشار دادن لوله بر روي قسمت فوقانيِ دستگاه، شیکر شروع به کار می‌کند. انواع مختلف لوله از قبیل لوله‌های نمونه برداری، لوله‌های سانتریفوژ، لوله‌های اپندروف و به طور کلي تمامي لوله‌هايي که حداکثر قطر آن‌ها تا 30‌میلی‌متر است را می‌توان درون اين دستگاه قرار داد. نوع حرکت شیکر اوربیتالی بوده و با سرعت 2600 دور در دقیقه می‌چرخد. همچنین جنس و ساختار بدنه‌ي آن  باعث شده در برابر اکثر اسیدها و مواد شیمیایی رایج در آزمایشگاه‌ها نیز مقاوم باشد

دستگاه شیکر روتاتور

 دستگاه مزبور از تجهیزات اولیه انواع آزمایشگاهها از جمله تشخیص طبی، صنعت نفت، صنایع غذایی، آموزشی، شیمی و … می باشد. این وسیله به دلیل مشخصات فنی مناسب از جمله ظرفیت بالا و لوازم جانبی متنوع، امکان ترکیب و هم زدن گستره وسیعی از سیالات را فراهم نموده و پاسخگوی بسیاری از آزمایشهای مرتبط می باشد.

دستگاه‌ روتامیکس PIT 180 از تجهیزات پایه آزمایشگاهی به منظور هم زدن نمونه‌ها با گرانروی‌های مختلف می‌باشد. سرعت چرخش این دستگاه از 10 الی 80 دور بر دقیقه قابل تنظیم بوده  و کاربر به آسانی می تواند جهت چرخش را نیز تغییر دهد.  از ویژگی‌‎های این دستگاه قابلیت اتصال روتورهای دیسکی مختلف برای لوله ها در سایز‌های مختلف می‌باشد که امکان مخلوط نمودن لوله‌های آزمایش از 1/5 میلی¬ لیتر (PCR) تا 50 میلی¬ لیتر را فراهم آورده است. روتامیکس PIT180 با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل بازه‌ی گسترده‌ی حجم و سایز لوله‌ها، بازه وسیع سرعت چرخش و قابلیت تنظیم مدت زمان چرخش، ایده‌آل برای مصارف عمومی در آزمایشگاه‌های پزشکی، آزمایشگاهی، صنعتی و غیره می¬‌باشد.  لازم به ذکر است این دستگاه قابلیت قرارگیری در محیط سرد و انکوباتور (دمای بین 5 الی 40 درجه سانتی‌گراد) را دار می‌باشد. لازم به ذکر است 6 نوع روتور مربعی با گیره های مشخص، برای این دستگاه موجود می باشدکه کاربر می تواند متناسب با نیاز خود این دیسک ها را تهیه نموده و بر روی دستگاه قراردهد

   شیکر ها و میکسر های آزمایشگاهی

میکسر ها و شیکر های آزمایشگاهی ابزار هایی هستند که جهت هموژنیزه کردن مخلوط ها استفاده می شونداین دستگاه ها بخش مهمی از تجهیزات ازمایشگاهی را در صنایع غذایی،آشامیدنی،آرایشی،الکترونیک و همینطور آزمایشگاه های مربوط به علوم زیستی ،آب و فاضلاب،و بیوتکنولوژی را تشکیل می دهند.شیکر ها عمل شیک کردن یا تکان دادن مواد را برای مخلوط شدن ، انجام می دهند.حرکت صفحه شیکر به صورت جلو و عقب و یا دورانی است.در برخی از شیکر های آزمایشگاهی صفحه با زاویه های خاصی قرارمی گیرد و باعث ترکیب شدن حداکثر مواد می شود.

مواردی که در هنگام خرید میکسر و شیکر باید به آن توجه کرد:

موارد بسیاری وجود دارد که انواع انواع شیکر و میکسر را از هم متمایز می کند.ابتدا باید در نظر بگیری که برای شما میکسر مناسب است یا شیکر.اگر به شیکر نیاز دارید ،به سرعت ویبراسیون ،متغیر بودن سرعت و زاویه پلیت توجه کنید.اگر میکسر برای کار شما مناسب تر است،موارد بیشتری را باید مورد مقایسه قرار دهید.ظرفیت وزنی و حجمی میکسر،سرعت میکسر،قابلیت تغییر سرعت،ویسکوزیته مایعات و توان آنها متفاوت خواهد بود.نکته آخر نحوه قرار گیری ظرف نمونه شما در میکسر و شیکر است.