آشنایی با روشهای مختلف تست مقاومت زمین

آشنایی با روشهای مختلف تست مقاومت زمین

روشهای مختلف تست چاه ارت:

چاه ارت یکی از اساسی ترین  موارد جهت حفظ  و ایمنی مکان و اشخاص است که در ساختمان ها و تاسیسات از آن استفاده می شود.سیستم ارتینگ و چاه ارت ، سیستم هایی حفاظتی همانند  ارتینگ سیستم های حساس الکترونیکی  می باشند که برای جلوگیری از خطرات احتمالی و پیشگیری از حوادث ناگوار ناشی از صاعقه و یا برق گرفتی ناشی از خطای اتصال کوتاه تجهیزات  ایجاد می شود. برای تست  و چگونگی اجرای چاه ارت و اطمینان از سلامت عملکرد آن  تست چاه ارت  توسط ارت سنج های استاندارد و مطمئن ضروریست.

عمل تستینگ  چاه ارت به چندین روش انجام می شود که در این مقاله سعی شده است  درباره تست چاه ارت با روشهای مختلف توضیحاتی ارائه شود. برای تست چاه ارت نیاز به لوازم و تجهیزات اندازه گیری دقیق می باشد که  اجرای دقیق تر تست چاه ارت میسر می سازد.

تست چاه ارت با استفاده از  ترانسفورماتور ایزوله ، ولتمتر و آمپرمتر

در این روش تست چاه ارت میله های اندازه گیری در زمین قرارداده می شوند سپس آمپرمتر را با سر ثانویه ترانس سری  کنید  و یک سر آزاد ترانسفورماتور را به سیم چاه ارت متصل نمایید سپس  یکی از دو سر آمپر متر را به میله آخر وصل کرده و یک سر ولتمتر را به سیم چاه ارت و سر دیگر آن را به میله اول وصل نمایید سپس  سر اولیه ترانس ایزوله را به برق 220 ولت وصل کنید و مقدار ولت به دست آمده را بر مقدار عدد آمپر متر تقسیم نمایید . مقدار به دست آمده مقاومت چاه ارت می باشد.

تست چاه ارت با ارت تستر یا میگر:

در این روش با استفاده از 3 عدد میله،  با این ترتیب که  یکی از میله ها به سیم مسی چاه ارت وصل کرده  سپس 2 میله دیگر  در فواصل  10 و 20 متری  بعد از چاه ارت کوبیده می شود و در انتها مقاومت زمین توسط ارت تستر (سه سیمه) اندازه گیری خواهد شد. اما اگر ارت تستر نداشتید می توانید با یک فیوز مینیاتوری 10 آمپر چاه ارت خود را تست کنید به این صورت که یک سر فیوز را به برق 220 ولت وصل می کنید سپس فیوز را فعال (ON) کرده و سر دیگر فیوز را به چاه ارت وصل کرده  اگر فیوز قطع گردید چاه ارت  دارای مقاومت استاندارد می باشد.

 

همان طور که در بالا اشاره شد تست چاه ارت به چندین روش انجام می شود اما روش های ساده تری نیز جهت تست چاه وجود دارد. به طور کلی برای تست چاه ارت مقاومت چاه ارت مهم ترین عامل می باشد.

در برخی مواقع كه كوبيدن الكترود امکان پذیر نیست و يا فضای لازم برای سيم كشی و كوبيدن ميله ها وجود ندارد در صورتی كه نزديك ميله ارت مورد نظر يک سيستم لوله كشی گسترده آب مدفون و يا سيم نول وجود داشته باشد به راحتی و بدون كوبيدن الكترود می توان مقاومت سیستم  ارت را با تقريب بالایی به دست آورد. روش كار به اين صورت است كه يک سيم از چاه ارت به دستگاه ارت تستر وصل کرده و يك سيم هم از نول يا ارت گسترده به دستگاه متصل می شود  و دستگاه را در حالت دو پين قرار داده و تست ارت انجام می شود.

چاه ارت چیست؟

چاه ارت(earth) در مفهوم به معنی زمین است که نام دیگر آن سیستم اتصال زمین است.

وظیفه چاه ارت چیست؟

وظیفه  چاه ارت اتصال و انتقال  جریان الکتریکی اضافی به زمین است که این عملکرد بیشتر برای جلوگیری از برق گرفتگی صورت می گیرد. به عبارت دیگر با وصل کردن تمام دستگاه های برقی صنعتی ، مخابراتی و خانگی و…  با سیم اتصال به چاه ارت یک سیستم ارتینگ را به وجود آورده ایم.  همان طور که گفته شد هدف از اجرای سیستم ارتینگ جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی و مدارات الکتریکی و جلوگیری از برق گرفتگی است که این مسئله در صنعت برق امر مهم و ضروری به حساب می آید.

در وصل کردن چاه ارت جریان الکتریکی باید دقت قابل توجهی انجام شود درهنگام اتصال كامل سيم های فاز به سيم ارت فيوز مربوط به آن فاز عمل كرده و جريان را قطع می كند ودر هنگام اتصال كامل سيم نول به سيم ارت اگر مدار ارتينگ دارای فيوز محافظ جان(FI)باشد، اين فيوز از 30 ميلی آمپر نشتی جريان به بالا را قطع می كند و باعث قطع كامل جريان فاز و نول مي شود.

لازم به ذكر است كه سيم ارت و سيم نول به ظاهر از برخی جهات بسيار به يكديگر شبيه هستند ولی در عمل دو سيم مستقل از هم و عملكردی متفاوت از يكديگر دارند و هيچگاه نمی توان از يكی بجای ديگری استفاده كرد.

سيستم ارتينگ امروزه  از اهميت بسيار ويژه اي برخوردار است. چنانكه در مخابرات به سيستمهای ارتينگ بسيار حساس و دقيق برای جلوگيری نويز در شبكه نياز است و نيز در شبكه های انتقال و توزيع برق كاربرد فراوان دارد؛ شبكه هاي برق گير بدون سيم ارت عملا  استفاده مفیدی ندارند.

انواع چاه ارت

  • چاه ارت عمقی
  • چاه ارت سطحی
چاه ارت عمقی

به طور معمول یک چاه با عمق زیاد حفاری می شود و سیستم ارتینگ پیاده سازی می شود. البته در این روش باید بتوان در اطراف سایت امکان حفاری چاه با اعماق زیاد را داشته باشیم .

چاه ارت سطحی

در چاه ارت سطحی زمانی که ما نمی توانیم چاه با اعماق وسیع حفاری کنیم کاربرد دارد و معمولا تا عمق 80 سانتیمتر قابل انجام است.

– شرایط استفاده از چاه ارت سطحی و روش راه اندازی آن از نظر مکانی به مکان هایی که :

ـ حداقل فضایی باید در اطراف سایت وجود داشته باشد تا امکان اجرای چاه ارت سطحی ممکن باشد.

ـ از نظر ارتفاعی باید از سطح دریا پایین تر باشد.

ـ  اطراف سایت دارای پستی و بلندی های کمی باشد.

ـ بین دکل و سایت تقریبا یک فاصله ی زیادی وجود داشته باشد

هرچند که روش چاه ارت سطحی دارای مزایایی است اما اجرای ارت به روش های زیر دارای ارجحیت بیشتری است:

ROD

RING

پنجه ای (شعاعی)

مختلط

حلزونی

الكتروشيميايی

شبكه ای

 

کلمات کلیدی:

آمپر متر, ارت, ارت سنج, ارت سنجی, انواع چاه ارت, چاه ارت, سیستم ارتینگ, گراندینگ, مولتی متر, ولت متر, شبکه ارتینگ