تجهیزات مورد استفاده در گلخانه ها

تجهیزات مورد استفاده در گلخانه ها

نظارت دقیق بر پارامتر های حیاتی گلخانه ها امری مهم و ضروری در جهت بازدهی هرچه بیشتر محصولات گلخانه ای می باشد .نظارت براین پارامتر ها بدون داشتن تجهیزات لازم کاری غیر حرفه ای است که باعث کاهش رشد و بازدهی محصولات می شود در این بحث قصد داریم پارامتر های مهم اندازه گیری در گلخانه ها را بررسی کنیم.

 

 

موارد فنی داخل گلخانه ها

نور
با توجه به نقش تعيين كننده نور در فتوسنتز گياه و تأمين بخشي از دماي گلخانه ، تنظيم نور (شدت ، تابش و نوع منبع روشنائي) درون گلخانه با درنظر گرفتن نوع محصول و اقليم منطقه صورت گيرد . لازم به ذكر است كه شدت نوري لازم براي گياهان گلخانه اي بين 10000 تا 70000 لوكس مي باشد و استفاده از دستگاه نورسنج ، لوكس متر در گلخانه ها با توجه به شرايط اقليمي منطقه الزامي است.

 

 

دما
با توجه به نقش تعيين كننده دما در فعاليت رويشي و زايشي گياه و افزايش عملكرد محصول و كنترل آفات و بيماريها ، استفاده از تجهيزات كنترل كننده دما با توجه به نوع محصول و اقليم منطقه جهت تأمين دماي مناسب الزامي است . دامنه دماي مناسب تعداد زيادي از محصولات گلخانه اي حداقل 15 درجه و حداكثر 35 درجه سانتيگراد مي باشد . لذا استفاده از تجهيزات جهت كنترل و تأمين دماي مناسب منجمله دماسنجهایی با قابلیت ذخیره تغییرات دما در روز های گذشته و ساعات مختلف شبانه روز بسیار اهمیت دارد این دیتالاگر ها با ثبت میزان دقیق دما و رطوبت و نمایش آنها به صورت گراف می توانند در آزمایشهای تحقیقاتی جهت بررسی زمان دفع آفات کمک بسزایی کنند .

قابلیت ذخیره اطلاعات دما تا 6ماه

سرعت پردازش یک سمپل در ثانیه

قابلیت رسم گراف و فایل بروی کامپیوتر

خروجی EXCEL جهت بررسی دقیق اطلاعات و قرار دادن بروی سایت جهت ارائه به مراکز زیربط

قابلیت تعیین نام یا سریال برای هر دستگاه بصورت مجزا

دارای 32000 حافظه داخلی

قابلیت اتصال به کامپیوتر با پورت USB

سرعت اتصال و دانلود اطلاعات

قابلیت  نمایش میزان دما و رطوبت بروی LCD

قابلیت نمایش تاریخ ،ساعت ، و میزان شارژ باطری

قابلیت کارکردپیوسته باطری تا 6 ماه

دارای قفل سخت افزاری جهت جلوگیری از جابجایی دستگاه

نمایش میزان حداکثر و حداقل دما  از زمان آماده بکار

دارای کابل و نرم افزار رایگان

دارای دفترچه استفاده فارسی

دارای کارت گارانتی طلائی

قابلیت اندازه گیری دما از 40- الی 70 درجه سانتی گراد

 

 

 

 

رطوبت
رطوبت داخل گلخانه با توجه به نقش آن درافزايش كميت و كيفيت محصول و كنترل آفات و بيماريها ، بايد به نحو مقتضي در حد بهينه كنترل گردد و بهترين ميزان رطوبت نسبي در گلخانه ها حدود 75% مي باشد ، رطوبت نسبي كمتر از 60% توأم با دماي بيشتر از 25 درجه سانتي گراد ، منجر به ريزش غنچه ها و ميوه ها مي گردد . اگر رطوبت نسبي بالاتر از 75% و دما كمتر از 25 درجه سانتيگراد باشد بيماريهاي قارچي افزايش مي يابد . بنابراين استفاده از دستگاه رطوبت سنج الزامي است .لذا در این خصوص نیز تجهیزات نمایش همزمان دما رطوبت و نقطه شبنم به صورت پرتابل و دیواری وجود دارند که با سرعت پاسخ سریع و صفحه نمایش بزرگ میزان این پارامتر ها را با امکان نمایش حداقل و حداکثر به صورت دیجیتال نمایش می دهند .


دي اكسيدكربن
باتوجه به نقش دي اكسيدكربن درافزايش فرآيند فتوسنتز و نهايتاً افزايش عملكرد و با توجه به اينكه حداقل تبادلات گازي بين محيط داخل گلخانه با فضاي باز اطراف (به خصوص در فصول سردسال) صورت مي گيرد تأمين دي اكسيدكربن گلخانه از طرق مناسب (تهويه مناسب ، استفاده از مولدهاي دي اكسيدكربن با اولويت استفاده از سوخت گازي و …) بسته به نوع محصول توليدي ضروري ميباشد.
معمولاً غلظت معمول دي اكسيدكربن موجود در محيط گلخانه ppm 300 ميباشد . افزايش سطح دي اكسيدكربن بسته به نوع محصول تا حد 1000 الي ppm 1500 باعث افزايش محصول مي شود . لذا اندازه گيري منظم CO2 در گلخانه  مهم مي باشد. این دستگاه ها در دو مدل دیتالاگر دیواری و نمایش دهنده پرتابل موجود است در مدل دیتالاگر قابلیت نمایش همزمان دما و روطوبت و دی اکسید کربن و ذخیره آن در کارت حافظه خارجی را دارا می باشد این مدل در بخش های تحقیقاتی کاربرد ویژه ای دارد.مدل پرتابل که جهت ناظرین و مسئولین کنترل کیفیت ساخته شده به سرعت میزان دقیق دی اکسید کربن دما و روطوبت سردخانه را نشان می دهد.

 

رطوبت خاک

رطوبت خاک دیگر پارامتر مهم اندازه گیری گلخانه ای می باشد که میزان دقیق رطوبت خاک را جهت بررسی میزان آبیاری و تنظیم زمان آبیاری مشخص می کند.در این راستا نیز دستگاه های رطوبت سنج خاک به صورت نفوذی در مدل های قلمی وسنسور سرخود وجود دارد که با توجه به طول پراپ مورد نیاز کاربر به مدل های مختلف تقسیم می گردد.