تجهیزات مورد استفاده ناظرین ساختمان و سازمان نظام مهندسی

تجهیزات مورد استفاده ناظرین ساختمان و سازمان نظام مهندسی

تجهیزات مورد استفاده ناظرین ساختمان و سازمان نظام مهندسی

  • کلمپ :

کلمپ( آوومتر یا آمپرمتر چنگکی) از تجهیزاتی هستند که سال هاست هم پای ثابت تکنیسین ها و مهندسین برق بوده اند که با حرکت مکانیکی عقربه با توجه به میدان الکتریکی ایجاد شده از جریان عبوری کابل میزان جریان را نشان می دهند .امروزه با توجه به پیشرفت علم مدل های فراوانی از این نوع تجهیزات وارد بازار شده اند .و متاسفانه بخاطر استفاده از مارک ها و مدل ها و دقت های مختلف در صنعت برق کشور  معمولا میزان استاندارد و دقیقی از جریان های اندازه گیری شده توسط تکنیسین ها وجود ندارد و چون هر گروه در نقاط مختلف کشور از مدل های مختلف استفاده می کند. در شرایط یکسان اعداد مختلفی بدست می آیند که این نیز مشکلی است که فقط باید با تنظیم مدیریت نظام یکسان سازی تجهیزات اندازه گیری این مشکل حل شود .

تکنولوژی جدیدی که در برخی کلمپ های پیشرفته اضافه شده قابلیت TRMS است که باعث حذف خطای اندازه گیری جریان در  زمان نوسانات جریانی و سینوسی نبودن تغییرات جریان است. در برخی شرایط که نوسانات جریان به صورت غیر متناوب باشد با استفاده از کلمپ های فاقد قابلیت TRMS  خطای اندازه گیری در آمپر های زیر 15 آمپر با 3  الی 4 آمپر می رسد که این خود جای بررسی دارد .

همچنین کلمپ های جدید نیز خود یک مولتی متر کامل نیز هستند که پارامتر های اندازه گیری ولتاژ ، جریان ، خازن ، مقاومت ، تست دیود و اتصال کوتاه ، اندازه گیری دما با ترموکوبل و لیزر و همچنین اندازه گیری پارامتر های توان مانند توان اکتیو ، راکتیور ، ظاهری ، کسینوس فی را با دقت بسیار بالا ( 1میکرو ) انجام می دهد .

 

 

 

  • میگر :

اندازه گیری عایق کابل ها مخصوصا کابل های زیرزمینی که به علت نفوذ آب در گذر زمان با کاهش مقاومت عایق بین سیم ها باعث جریان نشتی و افت ولتاژ می شوند از اهمیت ویژه ای بر خوردار است .در نسل اولیه میگرها از ژنراتور دستی جهت تولید ولتاژ مورد نیاز استفاده می شد ولی اکنون با نسل جدید میگرها مشکل های گذشته حل شده است . امکان تعیین ولتاژ مورد نیاز از 50 ولت تا 20 کیلو ولت ، مقاومت 50 ترا اهم ، امکان زمان بندی برای تعیین زمان مورد نیاز تست ، امکان زمان بندی ترکیبی برای تعیین دو نوع ولتاژ متفاوت در دو زمان پیوسته برای تست های پیشرفته ، دارای خروجی DC و همچنین اتصال به کامپیوتر امکاناتی است که در این دستگاه ها گنجانده شده است.در برخی مدل ها نیز امکان ذخیره اطلاعات به صورت دیتالاگر نیز برای ثبت میزان ولتاژ اعمالی و تغییرات مقاومت کابل دز زمان هی مختلف نیز وجود دارد.

 

 

  • ارت سنج :

وجود چاه ارت برای حفاظ از کاربران و تخلیه بار الکتریکی روشی است که سال هاست اجرا می شود.اندازه گیری مقاومت این چاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است با توجه به نیاز کاربر ارت سنج ه به سه دسته تقسیم بندی می شوند

ارت سنج سه سیمه : ساده ترین و متداول ترین نوع از ارت سنج هاست که با اتصال یک سیم به چاه ارت و دو پین به فواصل 5 الی 10 از یکدیگر کار اندازه گیری مقاومت چاه  ارت را انجام می دهد

ارت سنج چهار سیمه:  این دستگاه  علاوه بر اندازه گیری مقاومت چاه ارت اندازه گیری مقاومت مخصوص خاک را نیز انجام می دهد

ارت سنج کلمپی : این مدل دقیقا مانند آمپر متر های کلمپی دور سیم ارت خروجی چاه ارت حلقه شده و مقاومت چاه ارت را اندازه گیری می کند .این روش ساده ترین راه اندازه گیری است که با دقت بالا مقاومت چاه ارت را نمایش می دهد.

 

 

  • ردیاب کابل :

ردیاب های کابل مدل های مختلف دارند .برخی مدل ها مخصوص ردیابی قطعی کابل در زمین و شناسایی محل و عمق دقیق قطعی را دارا می باشند .همچنین برخی مدل ها که در سیم بندی تابلو ها و روشنایی استفاده می شوند برای جلوگیری از اتلاف وقت جهت پیدا کردن یک سیم در یک تبلو برق و ردیابی آن از ردیاب های برق با فرستنده و گیرنده استفاده می شود در این مدل با وصل فرستنده به سیم مورد نظر سیگنالی با فرکانس مشخص به کابل تزریق می شود با حرکت گیرنده بروی سطح دیوار یا تابلو به صورت غیر تماسی به راحتی محل حرکت سیم و نهایتا فیوز مربوط به هر سیم مشخص می شود .

تشخیص دهنده سیم : زمانی که چندین دسته سیم وجود دارد با استفاده از یک فرستنده و گیرنده 16 کانال به وصل آن به دسته سیم ها به راحتی تمام سیم  کد بندی و مشخص می گردند.

 

 

 

  •   لوکس متر:

اندازه گیری میزان لوکس طبق استاندارد های جهانی در ساختمان ها کمک بسزایی در استفاده درست روشنایی در منازل می کند.

 

 

تجهیزات دیگری نظیر لوپ کنترل و safty meter  نیز در زمینه کاری برخی مهندسین نیز استفاده می شود که در مدل های مختلف با توجه به نیاز کاربر طراحی شده است.