در مورد هات پلیت،همزن مغناطیسی چه میدانید؟

در مورد هات پلیت،همزن مغناطیسی چه میدانید؟

تجهیزا ت ابزار دقیق سیانکو

هات پلیت ،همزن مغناطیسی:

از این دستگاه بیشتر برای گرم کردن یکنواخت بـه همـراه هـم زدن خودکار محلـول هـای داخـل ظـروف آزمایـشگاهی استفاده می شودو  سه نوع پیچ تنظیم بر روی آن وجود دارد که از پیچ ترمـو بـرای تنظیم درجه حرارت تولیدی و از پیچ تایمر برای تنظیم مدت زمان گرم کردن نمونـه ها و از پیچ سرعت همزن هم برای تنظیم سرعت همزن مغناطیسی استفاده می شود بدین صورت که برای استفاده از همزن مغناطیسی یک قطعـه کوچـک مغناطیـسی مخصوص را داخل ظرف محلول انداخته و بعـد از گذاشـتن ظـرف بـر روی صـفحه دستگاه ، همزن مغناطیسی آن را فعال می کنند و بدین ترتیب با چرخیـدن قطعـه کوچک داخل ظرف محلول هم زده می شود .

برای گرم کردن شیشه آلات با استفاده از یک هات پلیت از دو روش استفاده می شود:

  • یک روش معلق سازی شیشه آلات به آرامی بالای سطح هات پلیت بدون تماس مستقیم است. این امر نه تنها دمای شیشه آلات را کاهش می دهد، بلکه همچنین میزان تبادل گرما را آهسته و حتی گرم کردن را تقویت می کند. این امر برای کار هایی که زیر دمای جوش انجام می شوند یا زمانی که حداقل یک منبع دمای بالایی دارد، بسیار خوب جواب می دهد.
  • در روش دیگر، که سرپا کردن خیمه ی سرخ پوستی نامیده می شود چون اندکی شبیه به یک چادر سرخ پوستی است، شیشه آلات بالای یک اجاق معلق و بالن توسط ورق قلع پوشانده می شود. قرار گیری این ورقه قلعی باید به طوری باشد که از گردن بالن شروع و به سطح هات پلیت پایین آید، تا به این صورت نه تنها طرفین بالن لمس شود بلکه اکثریت سطح اجاق هم پوشانده شود. این روش برای شیشه آلاتی است که باید در دما های بالاتر گرم شوند چون بالن به صورت غیر مستقیم توسط جمع آوری هوای گرم زیر این پوشش قلعی گرم می شود و برخلاف تنها معلق سازی ساده شیشه آلات، این روش بهتر است از جریان هوا در یک محیط بسته در امان باشد. هر دوی این روش ها در یک آزمایشگاه دانشگاهی مفید و کاربردی هستند چون ارزان تر، موثرتر، امن تر هستند و کاربران نیازی نیست که بعد از استفاده منتظر خنک شدن باشند.

انواع هات پلیت:

هات پلیت مگنت، استیرر (همزن مغناطیسی)، شیکر آزمایشگاهی، شیکر لوله (ورتکس میکسر)

هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت (صفحه داغ) در آزمایشگاه، به شعله مستقیم ترجیح داده می شود. هات پلیت آزمایشگاهی دارای کنترل دما است و در نوع همزن دار، مجهز به استیرر مگنت می باشد. صفحه هات پلیت در اشکال مربعی، دایره و یا مستطیل و گاها” دارای روکش سرامیکی برای تسهیل در پاکیزکی و یا از جنس استیل ساخته می شود.

شیکر لوله یا ورتکس میکسر

شیکر لوله یا ورتکس میکسر نوعی شیکر آزمایشگاهی است که دارای یک هد کوچک به اندازه قرار گرفتن انتهای لوله آزمایش می باشد. معمولا” برای مخلوط کردن مواد داخل لوله آزمایش برای زمان کوتاه استفاده می شود. البته برای جدا کردن رسوب انتهای لوله آزمایش بعد از سانتریفیوژ نیز کاربرد دارد. این نوع شیکر ها معمولا” متعلقاتی برای نصب به جای هد اصلی دارند که توسط آنها انواع میکرو تیوب و لوله های آزمایش بزرگ به تعداد محدود قابل شیکر شدن است و برای کاربر قابل سفارش می باشد.

شیکر آزمایشگاهی دیجیتالی تایمر دار

شیکر آزمایشگاهی دارای صفحه ای متحرک است که برای تکان دادن محلول مورد آزمایش و هوا دهی نمونه ها قابل استفاده می باشد. نوع حرکت این صفحه در انواع : دورانی (اربیتالی)، رفت و برگشت، لرزشی، الا کلنگی، سه بعدی طراحی می شود. سرعت حرکت صفحه نیز قابل کنترل می باشد. صفحه شیکر معمولا” در ابعاد مختلف و برای استفاده ظروف مختلف آزمایشگاهی از جمله: ارلن مایر، لوله، پلیت و یا میکرو پلیت و … طراحی می شوند.

استیرر آزمایشگاهی

دارای کنترل سرعت همزن مغناطیسی است که جهت همزدن مایع استفاده می شود.

صفحه استیرر در اشکال مربعی، دایره و یا مستطیل و گاها” دارای روکش سرامیکی برای تسهیل در پاکیزکی و یا از جنس استیل ساخته می شود.

 ویژگی هات پلیت همزن دیجیتال آزمایشگاهی

هات پلیت دیجیتال با مگنت دستگاه دیجیتال با یک ولوم دما دمای موردنظر از 50 تا 370 درجه با دقت +/- 1درجه و استیرر از از 100 تا 1800 RPM و زمان از 1 تا 99 دقیقه قابل تنظیم میباشد و درصورت لزوم دما و استیرر را بتهایی استفاده نمائید قطر صفحه آلومینومی دستگاه 17/5 سانتیمتر و المنت نسوز .

آیا میدانیدمقدار دور همزن در دستگاه هات پليت چقدر مي باشد؟

در همزن مغناطيسي عوامل مختلف در مقدار دور همزن تاثير دارد من جمله : اندازه مگنت استفاده شده در ظرف – اندازه و حجم ظرف روي هات پليت. ولي در حالت كلي همزن 1500 تا 2000 دور در دقيقه مي زند.