روش کار میگر و نحوه عملکرد صحیح تست عایقی

روش کار میگر و نحوه عملکرد صحیح تست عایقی

میگر یا تستر عایق چیست

تستر های مقاومت عایق یا میگر ها شبیه به اهم متر عمل می کنند اما در نظر داشته باشید که اهم مترها با اعمال چندین ولت DC به قطعات و مدار مقاومت را در محدوده اهم تا کیلو محاسبه می کنند اما میگر ها با اعمال ولتاژ DC  در رنج 250 تا 10000 ولت را به رسانا اعمال می کنند تا میزان پوشش عایق رسانا در حد کیلو، مگا و گیگا اهم سنجیده شود.به عبارت دیگر تستر عایق بین دو نقطه‌ی عایقی که تحت آزمایش قرار دارد ولتاژ DC بالایی تولید می‌کند که منتج به هدایت جریان می شود و  بر طبق قانون اهم، مقاومت بین این دو نقطه مذکور اندازه گیری می‌شود؛ که مقدار مقاومت نشان دهنده میزان سطح عایق یا همان مقاومت عایق می‌باشد.

 قانون اهم در تستر عایق یا میگر

 در تعریفی دیگر میگر یا دستگاه  تست مقاومت عایق insulation resistance (IR) test دستگاهی است که برای اندازه گیری مقدار مقاومت عایق کابل، دی الکتریک و یا غیره  مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه معمولا برای اندازه گیری مقاومت های بسیار بزرگ استفاده می شود. به همین دلیل برای اندازه گیری چنین مقاومت های بزرگی نیازمند ولتاژ تزریق بسیار زیاد می باشد که در برخی از موارد به ولتاژ  10 الی 12 کیلو ولت می رسد. به نمونه دستگاه های با ولتاژ اعمالی 12 کیلو ولت به بالا اختصارا های پات (hipot) مخفف high potential گفته می شود.

اصطلاحا هایپات(hipot) به آن دسته از ابزارآلات تست امنیت الکتریکی گفته می شود که جهت بررسی عایق بندی الکتریکی در تجهیزات نهایی کابل‌ها یا دستگاه سیم کشی شده، موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها و غیره  استفاده می‌شود. تحت شرایط عادی دستگاه الکتریکی بر اساس ولتاژ و ظرفیت‌های داخلی که درون تجهیز وجود دارد اندکی جریان نشتی تولید می‌کند. در صورت افزایش این مقدار نشتی عمدتا به علت عیوب طراحی یا سایر عوامل موثر، عایق گذاری در تجهیز ممکن است از بین برود که منجر به وقوع اتصال کوتاه می‌شود. این اتصالی و نشتی می‌تواند منجر به  اعمال شوک یا نابودی تجهیزات متصل به بخش معیوب شود.

 میگر چیست

جهت تولید ولتاژ خروجی میگر ها که در قسمت قبل ذکر شد، دستگاه میگر یا تستر عایق به استفاده از منبع ولتاژ 12 ولت باطری و اینورتر داخلی خود ولتاژ220 تولید می کند  سپس به کمک ترانسفورماتور های داخلی و به وسیله یکسو ساز ها این ولتاژ را به ولتاژDCتبدیل کرده  تا  در خروجی مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم که در استفاده از میگر یا تستر عایق بسیار مورد اهمیت است قطع بودن جریان برق قبل از وصل کردن دستگاه در مدار است که به مدار آسیبی وارد نشود و مقادیر نشان داده در دستگاه میگر تستر عایق صحیح باشد.

 تستر مقاومت عایق چیست

تست صحت عملکرد میگر (تستر مقاومت عایق)

قبل از استفاده از دستگاه میگر(تستر مقاومت عایق) بایستی تست صحت عملکرد دستگاه جهت اطمینان به مقادیر اندازه گیری شده در دستگاه انجام شود.  این تست بدین گونه است که دستگاه را روشن نموده  پراب ها را به دستگاه متصل می کنیم،در اولین گام پراب های دستگاه را از هم جدا نگه داشته و کلید انتخاب ولتاژ را در حالت حداقل ولتاژ تنظیم می کنیم سپس شاسی تحریک ولتاژ را برای مدت 10 ثانیه نگه دارید. در این حالت دستگاه بایستی مقاومت بینهایت را نشان دهد.در گام دوم  ولتاژ را در حالت حداکثر مقدار داده شده قرار داده و پراب های دستگاه را به هم متصل می نماییم و شاسی تحریک ولتاژ را به مدت 10 ثانیه نگه دارید و در این حالت مقاومت دستگاه باید روی عدد صفر باشد. درصورتی که  مقادیر  مطرح شده در دستگاه میگر(تستر مقاومت عایق)نمایش داده شود،دستگاه سالم است.

برای تست عایق بندی کابل ها ابتدا کابل را کاملا تمیز و خشک کرده و با توجه به استاندارد، ولتاژمناسب برای کابل یا دی الکتریک را انتخاب نمایید. دستگاه تست میگر را به دی الکتریک متصل کرده و شاسی تزریق ولتاژ را فشار دهید. نتیجه به دست آمده حاصل از عملیات تست را با جدول  عایق بندی کابلها مقایسه کرده چنانچه مطابق با مقادیر قابل قبول در جدول بود مقاومت الکتریکی کابل یا دی الکتریک مورد تایید می باشد.

 تست عایق سیم به وسیله میگر

از جمله کاربرد های میگر(تسترعایق)می توان در ساخت انواع قطعات صنعتی، اینورترها، چوک های ورودی خروجیline reactor، فیلتر ها، خازن ها، الکتروموتور ها ، بدنه، کارخانجات تولید سیم و کابل، شبکه های توزیع برق، کارخانه جات قطعه سازی و … اشاره نمود.

↵ لیست دستگاه های میگر(تستر عایق)

کلمات مرتبط :

میگر ,های پات ,میگر عقربه ای ,تستر زمین ,تستر عایق ,مقاومت سنج عایق ,اندازه گیر مقاومت ,دستگاه تست عایق ,megger ,میگر یک کیلو ,میگر دیجیتال ,مولتی میگر,میگر تست ولتاژ ,میگر تست خطوط  ,میگر پرتابل ,میگر قابل حمل ,میگر ,کاربردی ,میگر ۵ کیلو,ترا اهم متر,مگا اهم متر ,اساس کار میگر ,روش استفاده از میگر ,نحوه استفاده از میگر ,تست میگر کابل ,میگر تست چیست ,قیمت دستگاه میگر ,میگر زدن ,نحوه میگر زدن ,روش میگر زدن ,طرز کار با میگر دیجیتال