فاصله سنج لیزری (متر لیزری) چیست؟

فاصله سنج لیزری (متر لیزری) چیست؟

متر لیزری چیست

درقرن حاضر با استفاده از لیزر در اندازه گیری فاصله، با صرف هزینه و وقت بسیار کم می توان به دقت بالا دست یافت. با وجود لیزر، تحولی اساسی در نقشه برداری و کاربرد های نظامی، فرآیندهای صنعتی بوجود آمده است. متر های لیزری در وضعیت نامساعد آب و هوایی نیز به خوبی کار می کنند.

در فاصله سنج های صنعتی انواع اشتباهات و خطا های انسانی و خطا در اندازه گیری توسط سایر تجهیزات حذف می شود. با استفاده از دستگاه هایی که علاوه بر اندازه گیری مقادیر، عمل ثبت داده های قرائت شده را نیز روی کارت یا حافظه جانبی ضبط می کنند و مستقیما به کامپیوتر متصل می شوند، بسیاری از خطاهای انسانی حذف می گردد.

 

متر لیزری

متر لیزری ابزاری است که از پرتو لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده می‌کند. متر های لیزری با استفاده از دیود لیزری، نور متمرکز شدید را با طول موج معین به نقطه تحت اندازه گیری می فرستند. به هنگام برخورد فوتون های لیزری، نور منعکس می شود و به گیرنده کنار دیود لیزر برخورد می کند و سپس ارزیابی می شود.

اکثر دستگاه های فاصله یاب لیزری می توانند فاصله ها را از حدود 5 سانتی متر به بالا اندازه گیری کنند. فقط یک سطح اندازه گیری بسیار کوچک برای اندازه گیری مورد نیاز است و با افزایش فاصله  قطر اشعه لیزر افزایش می یابد.

در اندازه گیری ها کنترل نقطه هدف با توجه به نقطه نور قرمز امکان پذیر است. برای سهولت دیدن این نقطه نور قرمز، به ویژه در فواصل طولانی در خارج از منزل، استفاغده از عینک دید لیزری و صفحات هدف توصیه می شود.

به دلیل سرعت زیاد نور لیزرها این روش برای اندازه گیری‌ با دقت کمتر از میلیمتر مناسب نیست.

 

 

فاصله سنج های لیزری بر پایه ارسال پالس لیزر به سوی هدف و اصل برخورد و بازگشت نور گسیل شده به گیرنده استوارند. اساس اندازه گیری فاصله در متر لیزری سرعت نور است، زمان رفت و برگشت یک پالس نوری بر پایه ی این اصل که سرعت نور در هوا و در تمامی مناطق زمین تقریبا مقدار ثابتی میباشد، اندازه گیری می شود. سرعت نور در هوا را بر اساس فرمول های زیر  محاسبه می کنند.

فرمول-سرعت-نور-متر-لیزری-سیانکو

 

یک پردازنده یا میکروکنترلر بر اساس زمان رفت و برگشت پرتو لیزر و سرعت نور فاصله را محاسبه میکند.از نظر دقت این روش محاسبه میتواند فاصله زمین تا ماه را با خطای چند سانتیمتر محاسبه کند.

فاصله‌ی بین متر و هدف با فرمول

D=c.t/2

محاسبه می شود. که در آن t زمان رفت و برگشت پرتو و c سرعت نور می باشد.

بسیاری از دستگاه های متر لیزری نه تنها می توانند فاصله را اندازه گیری و ذخیره کنند، بلکه می توانند مساحت و حجم، همچنین چندین عمل ریاضی را انجام دهند، به عنوان مثال عملیات جمع و تفریق را محاسبه کنند. محاسبه شیب، فرمول فیثاغورس و… از این دست عملیات ها هستند.

کاربرد متر لیزری فروشگاه سیانکو

کاربرد متر لیزری سیانکو

کار با متر لیزری

برای کاربرد های صنعتی ، فاصله سنج لیزری با خروجی های آنالوگ، دیجیتال یا سوئیچینگ به بازار عرضه می شوند که می توانند برای کنترل فرآیندهای حمل و نقل یا تولید و غیره مورد استفاده قرار گیرد.