کالیبره کردن نیروسنج دیجیتال

کالیبره کردن نیروسنج دیجیتال

Digital Force Gauge Calibration Procedure

همانطور که می دانیم با گذشت زمان و استفاده از ابزارها و کلیه دستگاههای اندازه گیری از دقت اندازه گیری آنها کاسته شده و ممکن است نتایج و مقادیر دقیقی را به کاربر ارائه ندهند به همین دلیل یکی از اقدامات بسیار مهم کالیبره کردن می باشد، کالیبراسیون در واقع مقايسه ابزار دقيق با يک مرجع استاندارد آزمايشگاهي در شرايط استاندارد، جهت اطمينان از دقت و سلامت آن و تعيين ميزان خطاي اين وسيله نسبت به آن استاندارد می باشد اما در بسیاری از دستگاههای دیجیتال مانند نیروسنج های دیجیتال امکان کالیبره کردن دستگاه بصورت اتوماتیک وجود دارد. نیروسنج های دیجیتال وسایلی جهت اندازه گیری نیروهای کششی و فشاری وارده به اجسام می باشند که در این مطلب میخواهیم به نحوه کالیبره کردن نیروسنج دیجیتال بپردازیم. برای این کار می بایست در ابتدا از سالم بودن لودسل و اتصالات اطمینان حاصل کنیم و پس از آن عمل کالیبراسیون را انجام دهیم.

کالیبراسیون نیروسنج دیجیتال
1- وزنه استانداردي که وزن آن مشخص باشد را آماده نمایید،جهت حصول دقت بالاتر سعی نمایید وزنه اي با حداقل وزن 20 % ظرفیت لودسل تهیه نمایید.
2- کابل لودسل را به دستگاه متصل نمایید.
3- قلابهای پایین و بالا و کلیه ملحقات احتمالی خود را به لودسل متصل نمایید و مجموعه لودسل و ملحقات را از یک سمت آویزان نمایید.
4- نیروسنج را روشن نمایید و با زدن کلید ZERO تمامی بارهاي اضافی را صفر نمایید.

5- کلید MENU را بزنید و وارد منوي CALIBRATION شوید.

مرحله اول: تنظیمات اولیه
کلید MENU را بزنید و پسورد را وارد کنید و تعداد ارقام اعشار را مشخص نمایید و MENU را بزنید ،سپس ظرفیت یا CAPACITY لودسل را وارد کنید و MENU را بزنید، سپس SPAN یا تعداد تقسیمات را وارد و مجدداً MENU کنید.
عبارت TEST LOADCELL و وجود یک عدد در مقابل آن نشان دهنده سالم بودن لودسل و درست بودن اتصالات می باشد .کلید MENU را بزنید و SAVE یعنی پابان مرحله اول.

مرحله دوم: بارگزاري و کالیبراسیون
کلید MENU را بزنید و وارد منوي CALIBRATION شوید و پسورد ر ا بزنید. وزنه استاندارد خود را از قلاب پایینی لودسل آویزان کنید و صبر نمایید تا وزنه به حالت تعادل برسد و سپسMENU کنید.
ENTER LOAD یعنی در این مرحله وزن وزنه استانداردي را که آویزان کرده اید را وارد نمایید و کلید MENU را بزنید WEIGHT وزن وزنه شما را نمایش خواهد داد، کلید MENU را مجدداً بزنید تا Save شود و عمل کالیبراسیون به اتمام برسد.
√ تنظیمات و کلید های استفاده شده در دستورالعمل بالا در بیشتر نیروسنج های دیجیتالی یکسان می باشد، اما ممکن است در برخی نیروسنج ها متفاوت باشد که به سادگی میتوان با کمی تغییر از دستورالعمل بالا استفاده کرد.