کاربرد PH متر چیست ؟

کاربرد PH متر چیست ؟

? What is pH and pH meter

PH چیست ؟

PH کمیتی لگاریتمی با قابلیت اندازه گیری توسط PH متر می باشد که اسیدی یا قلیایی بودن مایعات را مشخص می کند به عنوان مثال  PH آب غلظت یونهای هیدروژن موجود در آب را تعیین میکند که بر روی اسیدی یا بازی بودن خواص آن موثر است. آب خالص به میزان اندک به یون های H و OH تجزیه می شود.

ph چیست و اندازه گیری پی اچ

پی اچ معیار تست کیفیت آب آشامیدنی بایستی در حدود 7 (محدوده خنثی) باشد. در حالت PH کمتر از 7 ، آب حالت اسیدی و در صورت PH بالای 7 آب خاصیت قلیایی به خود میگیرد.

آب اسیدی با PH پایین تر از 7 سبب خوردگی و حلالیت فلزات به ویژه آهن میشود، از این رو در صنایع مختلف برای جلوگیری از خوردگی فلز، PH آب را بالاتر از  محدوده خنثی تنظیم می کنند. سرعت خوردگی ناشی از اسیدی بودن آب با افزایش دما بیشتر میشود، بدین جهت کنترل دما و PH امری ضروری در صنایع مرتبط میباشد

مفهوم PH اولین بار توسط سورن سن Søren Peder Lauritz Sørensen  در سال 1909 در آزمایشگاه کارلسبرگ به عنوان معیاری خاص در سنجش اسیدی یا بازی بودن مواد مطرح شد سورن سن در ابتدا این موضوع را در زمینه میزان یون H موجود در آب مطرح کرد و به همان دلیل نام اختصاری PH به معنای قدرت یون هیدوژن را بر این کمیت نهاد.

تاریخچه ph متر

در دهه 1910  آلیس ایووانز باکتری شناس به تاثیر کمیت پی اچ در شیر ، کره و دیگر فرآورده های لبنی و سلامت مواد غذایی پی برد و دیگر محققان با رشد تکنولوژی مفهوم PH را گسترش دادند

به تدریج پی اچ متر با گسترش کمیت پی‌اچ ابزاری ضروری در سنجش سلامت مواد غذایی، شیر و دیگر فرآورده های لبنی، گوشت و حتی نگهداری تجهیزات صنعتی و خاک شد.

 

PH متر هانا مناسب برای لبنیات گوشت و مواد غذایی

برای دریافت قیمت انواع دستگاه PH‌متر هانا برای لبنیات گوشت و مواد غذایی و مصارف آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید…

روش های مختلف سنجش PH

دو روش کلی برای سنجش میزان PH در آب ها وجود دارد که شامل دو روش زیر است.
1.     روش استفاده از PH‌متر الکتریکی
2.     تعیین پی اچ به روش رنگ سنجی شناسانگرها

PHمتر چیست و چگونه کار می کند ؟

همان طور که گفته شد روش های سنجش PH بسیار متنوع هستند اما استفاده از شناسانگرها (معرف های شیمیایی) و تجهیزات الکترونیکی که با نام پی اچ متر دیجیتالی در بازار شناخته می شوند رایج ترین روش در محاسبه این کمیت بنیادی هستند. شناسانگر ها الیاف، کاغذ یا محلولی خاص هستند که در محیط اسیدی یا بازی تغییر رنگ می دهند.

 

پی‌‌اچ متر نخستین بار در سال ۱۹۳۶ میلادی توسط شیمیدان آمریکایی آرنولد اورویل بکمن Arnold Orville Beckman اختراع گردید وی مخترع DU متر نیز میباشد.

 تاریخچه ساخت پی اچ متر

PH متر های دیجیتال از طریق طریق مدار های خاص الکتریکی و اندازه گیری پتانسیل الکتریکی بین دو الکترود و ارجاع این مقادیر به جدولی خاص که درون میکرو پروسسور دستگاه برنامه ریزی شده است میزان یون هیدروژن موجود در محلول را اندازه گیری می کند. در مدل های پیشرفته تر امروزی اکثر اندازه گیری های PH در آزمایشگاه با استفاده از PH متر های دیجیتال به وسیله یک مدار الکترونیکی کار میکند. انجام می شود این مدارها به طور کلی از یک الکترود شیشه ای و یک الکترود مرجع خارجی  یا الکترود ترکیبی و یک ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ، تشکیل شده است

PH متر چگونه کار می کند و ساختار پی اچ متر

انواع PH متر

PH متر قلمی آزمایشگاهی سیان

PH متر های دیجیتال بسیار متنوع هستند این تجهیزات در انواع  ساده قلمی تا پیچیده و گران قیمت دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر و دیگر ویژگی ها تولید میشوند در یک دسته بندی کلی PH مترها به انواع پی‌اچ متر قلمی ، پرتابل ، رومیزی و … تقسیم بندی می شوند.

انواع آنالوگ این تجهیزات نیز در گذشته مورد استفاده بوده است که امروزه جای خود را به PH متر های دیجیتال سبک و کم حجم با قابلیت های مختلف نظیر اندازه گیری دما و رطوبت و … داده اند.

کالیبراسیون PH متر

این سوال که چرا یک PH متر نیازمند کالیبراسیون است و این کار چگونه صورت میگیرد یکی از سوالات پر تکرار است که علت آن به دلیل دقت اندازه گیری و جلوگیری از خطا احتمالیست و روش کالیبراسیون PH متر ها بر اساس دستور العمل سازندگان دستگاه متفاوت است.

برای یادگیری کالیبراسیون انواع PHمتر بایستی به راهنمای کاربری دستگاه در هنگام خرید مراجعه کرد و یا از سایت تولید کننده منوآل دستگاه را دانلود نمایید شما می توانید برای مشاهده آموزش کلی سریع کالیبراسیون انواع ph متر و اسید سنج همراه با فیلم آموزش به لینک زیر مراجعه کنید.

نحوۀ کالیبراسیون اسیدسنج یا ph متر

 

 

از جمله بهترین برند های فعال در زمینه ساخت تجهیزات با کیفیت ph‌ متر یا اسید سنج  در فروشگاه اینترنتی سیانکو، میتوان به میلواکی (Milwaukee) [یا برند میلواکی مارتینی سابق] رومانی، هانا آمریکا (HANNA) ، کمپانی AZ تایوان ، تستو آلمان (TESTO) اشاره نمود.

 

ساختار الکترود  و نحوه کار دستگاه PH متر

 

↵ لینک های مربوط به خرید انواع دستگاه  ph متر  :

از جمله کلمات مرتبط با این مقاله

انواع ph‌متر و اینکه پی اچ متر چگونه کار میکند , فروش و پشتیبانی , کالیبراسیون , خرید سریع,تعمیر , مدل های انلاین , ph متر خاک , الکترو پی‌اچ متر ارزان , تیتراسیون پی اچ متری ,  پی‌اچ متر گوشت , قیمت ph سنج دیجیتال آکواریوم , قیمت کاغذ پی اچ ایرانی , پی هاش متر قلمی , ph meter , اسید سنج , انواع دستی پرتابل رومیزی , پ هاش متر‌ , سنسور ph سنج , فروش کیت ph سنج