آشنایی با هند پمپ فشار دستی

آشنایی با هند پمپ فشار دستی

Hand Pump Pressure Calibrator

هند پمپ فشار یا کالیبراتور دستی فشار Hand Pump Pressure Calibrator

هند پمپ فشار  یا به عبارت دقیق تر کالیبراتور دستی فشار برای تست  و سنجش عملکرد صحیح ابزارآلات و تجهیزات اندازه گیری فشار نظیر گیج های اندازه گیری فشار  ( پرشر گیج pressure gauge ) و ترانسمیتر های فشار استفاده می شوند، به بیانی دقیق تر  هندپمپ ها برای  کالیبره کردن تجهیزات اندازه گیری فشار به کار می روند. عمدتا کالیبراتور های فشار گاز به دو صورت دیجیتال و آنالوگ ساخته میشوند. کالیبراتورهای دستی (Hand Pump Calibrator) به کمک پمپ دستی مجهز به اهرم و مخزن حاوی باد یا روغن و فشار سنج pressure gauge دقیقی که به نام  تست گیج معروف شده اند امکان تست عملکرد ترانسمیتر و دیگر تجهیزات را فراهم می کند. نمونه دیگری از این تجهیزات تستر های Dead weight هستند که عمدتا جهت اندازه گیری و کالیبراسیون  فشار بالا استفاده می شوند.

انواع کالیبراتور فشار براساس نحوه عملکرد:

  • کالیبراتور فشار پمپ دستی پنوماتیکی یا بادی
  • کالیبراتور پمپ فشار دستی هیدرولیکی

کالیبراتور فشار دستی پنوماتیک

پمپ دستی پنوماتیک ( بادی ) قابلیت اعمال فشار به تجهیزات در محدوده میلی بار و بار (bar) را برای مصارف صنعتی و کالیبراسیون گیج های اندازه گیری خلا و فشار رنج پایین بکار می رود. نوع طراحی پیچیده این پمپ ها سبب شده تا به راحتی بتوان انواع گیج های اندازه گیری فشار را با دقت بسیار بالا کالیبره کرد.

  نمایندگی رسمی فلوک و فروش هند پمپ و کالیبراتور فشار سیانکو

کالیبراتور پمپ فشار دستی هیدرولیکی

پمپ فشار دستی برای استفاده از مایعات هیدرولیک طراحی گردیده است (مانند روغن ترانسفورماتور) و معمولا در رنج 0 تا 250 بار محدوده فشار، پمپ را می توان مورد استفاده قرار داد. از این هند پمپ برای کالیبره کردن انواع ابزار فشار سنج، ترانسمیتر و سنسور فشار به عنوان فشار استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

  هند پمپ هیدرولیک

هند پمپ های هیدرولیکی از نظر ساختار عبارتند از

هند پمپ هیدرولیک یک و دو طرفه Single and double acting

هند پمپ دو ضربه ای روغنی Double stroke

هند پمپ مخزنی و …

پمپ دستی یک طرفه

این تجهیز چند کاره از یک سیلندر یک طرفه تشکیل شده است که می توانند به راحتی به یک مخزن نصب شود. انواع دستگیره ها و اهرم های پایین کشنده و جمع شونده با فشردن و آزاد شدن مایع درون سیلندر های هیدرولیک را کنترل می کند. یک دسته فولادی با استاندارد 600 میلی متر  همراه با دستک در طراحی ساده این ابزار یک پمپ سریع و ایده آل را فراهم می آورد.

  هند پمپ یک طرفه سیانکو نماینده رسمی فلوک

پمپ دستی دو طرفه

همانند پمپ های دستی یک طرفه ،  انواع سری پمپ های دوطرفه می توانند به طور مستقیم به مخازن تا ظرفیت حدود 10 لیتر نصب شوند. یک اهرم دو طرفه  یک سیلندر هیدرولیکی را کنترل می کند به همراه یک شیر رها کننده فشار به عنوان گزینه مناسب برای کالیبراسیون گیج و ترانسمیتر ها استفاده می شوند

  هند پمپ دو طرفه سیانکو نماینده رسمی فلوک

 

در برخی از نمونه ها هند پمپ کالیبراتور به صورت مولتی فانکشن قابلیت تولید فشار نیوماتیک از خلاء نسبی تا چند 10 بار و همچنین تولید فشار تا چند صد بار به صورت هیدرولیک در یک دستگاه را دارا می باشد که در نوع خود کم نظیر است . در واقع  این  نوع هندپمپ به صورت نیوماتیک و هیدرولیک  با کارکرد همزمان می باشد و با ادغام هر دو خاصیت رنج وسیعی از احتیاجات کالیبراسیون فشار را می تواند پوشش دهد.

در انتخاب این تجهیزات به موارد زیر توجه کنید .

رنج فشاری

هیدرولیک یا پنوماتیک بودن تجهیز

دقت دستگاه و تست گیج

هند هلد یا دستی بودن یا دسکتاپ و رومیزی بودن تجهیز

 

مقالات مرتبط :

انواع پمپ ها

آشنایی با هند پمپ فشار دستی

پمپ های هیدرولیكی